کد مطلب:22903
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
منظور از اصطلاح «بازگشت به خويشتن» چيست؟
معنايي كه از اصطلاح «بازگشت به خود» يا «بازگشت به خويشتن» منظور ميشود، يك معناي ابهامانگيزي است كه از مفهوم سادة «خود را درياب» يا «به خود برگرد» و امثال اينها گرفته شده است، سپس براي معالجة «از خود بيگانگي» به كار رفته است.ما براي توضيح اين اصطلاح دو معناي مهم را مطرح ميكنيم:
1ـ بازگشت به خود ربوده شده ـ با نظر به جريان و تحولي كه موجب تغيّر «خود»ها ميگردد، و با نظر به اينكه نه تنها خود ربوده شده قابل برگشت نيست، بلكه هيچ فعاليت و پديدة رواني مانند رويدادهاي جهان عيني قابل برگشت و تكرار نميباشد و به قول مولوي هرگونه موجوديت رواني آدمي كه در مجراي تحول قرار ميگيرد:
ميرود بيبانگ و بيتكرارها
تحتهاالانهار تا گلزارها
و اگر حقيقت ثابتي را در درون آدمي به عنوان «خود» بپذيريم كه از دستبرد تحولات محفوظ ميماند، اين «خود» نيروي عاملي است كه با ضبط نمودن پديدهها و فعاليتهاي رواني به شكل رسوب شدة آنها، ميتواند با وضع و شرايط جديدي مورد بهرهبرداري جديد قرار بگيرد، نه اينكه انسان با وضع گذشتة ثابت به يك حقيقت ثابت به نام خود برگردد.
2ـ بازگشت به مراعات اصول منطقي كه «خود»هاي بعدي را به جريان منطقي بياندازد ـ اين معنا روشنتر و قابل پذيرشتر از معناي يكم است كه ميتواند در برنامههاي تعليم و تربيتي عامل فعالتري در «دريافت و تقويت خود» منظور شود. معناي بازگشت به مراعات اصول منطقي حيات، به معناي ارجاع يك موجود ثابت به حقايق راكدو جامد نيست، بلكه مقصود بهرهبرداري منطقي از آن اصول تصفيه شده و مستمر است كه دوشادوش موجوديت رواني آدمي، ادامه دارد. مانند اصول بيولوژيك و فيزيولوژيك كه دوشادوش موجوديت زيستي و اجزاء عضوي انسان ادامه دارد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 1
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.